24. huhtikuuta 2012

Time is on your side now, not pushing you down

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sille joka arvaa/tietää otsikkona olevan biisin. <3 Ajattelin hieman sepustaa mun ja mummin Damin matkasta. Kuviahan nyt on niin maan miljoona, mut en mä niitä tähän kaikkia läväytä, koska sormethan siitä tulis kipeeks jos ne kaikki a) latais tähän b) lukijana skrollailis läpi. :D Ajattelin viel sitten toisen postauksen verran laittaa kuvia ilman sen suurempia tekstejä. :) Tosiaan tää matka oli lahja mun vanhemmilta mun isoäidille ja mä pääsin vähän niinkun siivellä sitten matkustamaan mukaan. Voi kohtalon kurjuutta. :) Vähän jännitti lähtee kaksin mummin kanssa, koska viimeks ku ollaan kaksin matkattu mä oon ollu 13 vee ja aika erilainen, niin hyvässä kuin pahassakin. Oon kyllä tässä vuosien varrella tottunu matkustelemaan maman kanssa kahestaan ihan aikuisenakin, joten sinäänsä olin henkisesti valmistautunut. :D Monet mun ikäisistä ei vielä/enää halua matkustella vanhempiensa kanssa, mut mä oikeesti tykkään tosi paljon siitä ja noh, let's face it, lähtisin reissuun vaikka vieraan tyypin kanssa kunhan pääsisin reissuun. :D

jos huomaatte esim. tuolla vasemmalla talossa on ylhäällä tollanen koukku; noilla ne vieläkin nostaa tavaroita ylimpiin kerroksiin, ku talot on niin kapeita
Oltiin siis Damissa 4 päivää, ja yövyttiin varsin keskeisellä paikalla Hotel Banks Mansionissa. Hotellista on pelkkää positiivista sanottavaa, alakerrassa ilmainen baari, huoneessa tyynymenu, ja lisäks aamiainen ja heppu joka siellä aamiaisella valmisti ohukaisia ja munakkaita oli aivan loisto. Se ahisteli mua joka aamun ja melkein pakotti mut syömään aina vähintään yhen ohukaisen (kuulemma muistutin sen tytärtä ja sen vuoksi sille tuli syöttämispakko :D), siis aivan kamalaa tää mun elämä. Tarkoituksena oli vetää ihan rehellinen, nähtävyys- ja museopainoitteinen reissu, koska mummi ei ole koskaan ollut Damissa.

musta on niin ihanaa ku betoniporsaat on maalattu nätiks
Käytiin siis oikeesti tyyliin KAIKKI museot läpi. Tää kuulostaa nyt vähän siltä et mä kärsin, mut oikeesti tykkään hortoilla museoissa ja ihailla muiden tekemää taidetta. Mussa itsessäni ei ole minkäänlaista taiteen pilkahdustakaan. Lukuunottamatta sitä ainutta kertaa ku pääsin osoittamaan mun taiteellisuutta, eli 1. luokalla, jolloin piti suunnittella reppu johonki kisaan. Mun ehdotelma voitti, ja kai siitä jonkinnäköinen bagpack tehtiin (totuuden nimissä pitää sanoa, että kopioin piirtämäni kuvat matikankirjasta :DD). Rijksmuseum, eli hollantilaisten kansallismuseo, sisältää esim. hollantilaisten taiteilijoiden maalauksia, vanhoja nukkekoteja ja posliinia. Siellä sijaitsee myös kuuluisa Rembrantin Yövartio (holl. De Nachtwacht), upea isokokoinen maalaus, jota jäätiin tuijottelemaan pitkäksi aikaa. Käytiin myös van Goghin museossa (herra kuuluu mun lempimaalareiden joukkoon, harmi että mun lempimaalaus eli Almond Blossom oli tällä hetkellä USAssa lainassa :/), van Loonin ja Willet-Holthyisen kotimuseoissa (joissa näytettiin miten herrasväki asui aikoinaan), Rembrantin kotimuseossa (jälleen kerran hyvä esimerkki et kannattaako laittaa hitosti rahaa yhteen asuntoon, vaikka kuinka hieno oliskin ja että ei kannata elää yli varojensa vaikka kuinka olis hyvä maalari), Amstelkringissa eli Our Lord in the attick -nimisessä museossa (katolinen kirkko "tavallisen" ihmisen talossa, rakennettu siihen aikaan kun katolilaisuus oli Amsterdamissa kiellettyä), ihastelemassa vanhoja taloja Beginhof -nimisessä paikassa jossa oli ennen katolilaisia naisia, jotka eivät halunneet julistautua nunniksi mutta halusivat silti omistautua uskonnolleen. Lisäks käytiin noin miljoonassa muussa paikassa, joista yks "hauskimmista" oli tietysti punaisten lyhtyjen alue. :D Musta on vaan niin koomista, ku ensinnäki mummi veti siellä meillä komentoa ja käveli etummaisena, ja toiseks se miten miehet suhtautuu ikkunoissa pyöriviin naisiin. Se niiden ei-mua-oikeesti-ees-kiinnosta-katsoa-mut-mä-nyt-vilkaisen-ku-kerran-ollaan-täällä -vääntelehdintä on vaan äärimmäisen hupaisaa. :D

Rijksmuseumissa, toi mies oli ihan äärettömän hyvä piirtämään, jäin pitkäks aikaa seuraamaan
Ihan oman kappaleeni haluisin omistaa Keukenhofille. Se on valtava puutarha, jos sitä sellaiseksi edes voi sanoa, joka on täynnä kukkia. Amsterdamista sinne kestää vähän päälle tunti bussilla (tai siis joutuu ensin menemään bussilla lentokentälle ja sieltä sitten Keukenhofiin), mutta voi vitsi se on paratiisi maan päällä. Jos vaan olette Hollannissa välillä maaliskuu-toukokuu, niin älkää epäröikö vaan menkää! Meillä meni noin 3 tuntia tuolla, mut olis siel helposti saanu kulutettua vaikka pari tuntia lisääkin.

vähän erilaisia tulppaaneja; noi näyttää "karvareunuksisilta" mutta ei kyl ollu
Lisäks tosiaan käveltiin vaan ympäriinsä, koska Amsterdam tosiaan on kaupunkina aivan mielettömän kaunis, syötiin hyvin (kannattaa on pakko käydä syömässä indonesialaisessa ravintolassa kun on tuolla!) ja nautittiin. Shoppailtua tuli käytännössä ei ollenkaan muutamia tuliaisia lukuunottamatta, koska mun mummi ei oo niin innostunut kaupoissajuoksija ja mä puolestani yritin suojella mun pankkikorttia tekemästä hidasta ja tuskallista kuolemaa. :D Hintataso Damissa on suhteellisen samanlainen kun Helsingissä, mun silmiin varsinkin syöminen on jopa kalliimpaa. Jos on yhtä innokas museoissa kävijä kun me, kannattaa ottaa tällainen Museumkard (näitä saa turisti-infopisteistä, joista yksi sijaitsee teatterissa, älkää siis uskoko jos ihmiset sanoo teille että ei se piste täällä ole, aivan turistiluukun vieressä nimittäin myydään viime hetken lippuja teattereihin, mut kyl se vaan maar on oikee paikka, nimimerkillä etittiin sitä varmaan puol tuntia ku ihmiset johdatti meidät kerta toisensa jälkeen vääriin paikkoihin). Verrattuna esim. Pariisiin, jossa alle 25-vuotias EU:n kansalainen pääsee melkein kaikkiin museoihin ilmaiseksi, täällä museoissa käyminen on oikeesti kallista!
 
indonesialaisessa, kaikki syötiin pois ja kaikki oli äärettömän hyvää! ja tarjoilija ihan mieletön. mulla on ylhäällä tän paikan nimi ja laitan sen ens kerralal, suosittelen todella lämpimästi!
All in all, menkää Damiin. Onhan se nyt ihana. <3
ja koska kaikkia kummiskin kiinnostaa: ei, me ei todellakaan poltettu pilveä mummin kanssa tai syöty avaruuskakkuja. :D kamoon, mun mummi on 75!


apua mua jännittää julkasta oma kuva täällä. :D vaikka onhan tossa sivussa pieni kuva, mut tällänen mä nyt kummiskin oon... :)
I heart Amsterdam

10 kommenttia:

  1. Se on Coldplayn Amsterdam :)

    P.S. Sulla on tosi kiva ja ihana blogi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin onkin, ihan oikein! :)) Aivan loistava biisi. Ja kiitos kaunis. :))

      Poista
  2. Tosi kiva, ihana postaus! Nosti hymyn huulille :)
    En ole Hollannissa käynyt, vaikuttaa kyllä mukavalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos skarlett_, sulta tulee aina niin kivoja kommentteja! <3 Kannattaa käydä Hollannissa, se on todella ihana paikka!

      Poista
  3. Kauniita kuvia! Ja ihanaa, Hollannista ei mitään muuta kuin hehkutusta kuulekaan - pakko siis päästä sinne itse joskus. :)

    Hih, ainakin Seinäjoella betoniporsaat ovat todellakin betonisia porsaita. :D Voiko betoniporsaasta tulla hyvä mieli? Niistä ainakin tulee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai betoniporstaista voi tulla hyvä mieli! Varsinkin näteistä betoniporstaista jotka on porsaan näköinen. :D Ja Hollantia mä voin suositella koko sydämestäni, kannattaa käydä!

      Poista
  4. Jee Anita! Ihana postaus! :)

    Ps. Kyl sietenvitosetki on joskus ollu nuoria ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, kiitos Sape! :) Ja ihan totta, onhan ne ollu, mut en kyllä uskaltanu ees ehottaa mummille. :D Vaik se oliskin suostunu nii siin olis ollu selittelemistä äidille jos ois käyny jotain hupsuja. ;))

      Poista